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2015.08.12 07:36

Smart Bedside Station, 메디컬 학술지에 논문 게재


피엑스디가 분당 서울대 병원과 함께 진행했던 Smart Bedside Station은 Red Dot 및 iF 수상의 2관왕을 통해 디자인의 우수성이 입증되었는데요, 


2013/07 - pxd, 레드닷 디자인어워드 Best of the Best 수상

2013/10 - Red Dot Gala 참여 후기

2014/01 - pxd, iF 디자인 어워드 수상


이후 국내 메디컬 저널에도 실리고, 신문에도 소개되는 등 각종 언론의 관심을 받았습니다.


2014/03 - 월간 Medical Review 3월호 "스마트 베드" 소개

2015/04 - Smart Bedside Station 관련 신문 기사


이번에는 Journal of Medical Systems라는 국제 학술지에 실렸습니다. (2015년 9월호)


http://link.springer.com/article/10.1007/s10916-015-0273-8



요약

실제 세계의 응용을 반영하고 그에 맞는 서비스 해법을 제공하는 것을 목적으로 하는 사용자 경험 디자인이 현재 의료 정보 연구 분야에서 이슈가 되는 것 중 하나이다. 스마트 베드사이드 스테이션(Smart Bedside Station, SBS)은 병원 침상 옆에 개인적인 용도로 설치된 스크린이며, 환자를 위한 다양한 컨텐트를 제공한다. 최신 기술을 환자를 돌보는 관점에서 사용하는 경우가 증가하고 있으므로 침상 옆에 단말기를 설치하려는 경향도 최근에 증가하고 있다. 우리는 사용자의 충족되지 않는 요구를 만족시키고 실제로 자주 사용하는 주요 기능들을 알아 내기 위하여 사용자 경험 연구를 설계하였다. SBS 서비스를 개발하기 위하여, 서비스 디자인에서 주로 사용하는 더블다이아몬드 디자인 프로세스 모델 채용 하였다. 병원에서의 복잡한 진료 작업 흐름에서의 문제점과 방향, 주요 의사 결정자들의 요구 사항, 변화하는 환경의 요소들을 연구를 통해서 파악하였다. SBS 시스템을 통해서 환자들은 병원의 메인 서비스나 전자 의무 기록 (Electronic Medical Record, EMR) 자료에 접근할 수 있다. 연구 결과, 7가지 핵심 서비스를 도출하였으며, 가장 중요한 서비스는 입원과 퇴원, 병상 서비스, 입원 시간 계획, 회진 준비, 나의 의료 기록, 특집 건강 정보, 환자 커뮤니티 등이다. 이 연구는 환자 중심의 SBS를 개발하였으며 서비스 디자인의 방법을 복잡하고 기술적인 의료 서비스에 적용하여 현재 건강 관리 시스템을 개선하는 인사이트를 제공하였고 개선된 사용자 경험을 발전시켰다.


Abstract

User experience design that reflects real-world application and aims to support suitable service solutions has arisen as one of the current issues in the medical informatics research domain. The Smart Bedside Station (SBS) is a screen that is installed on the bedside for the personal use and provides a variety of convenient services for the patients. Recently, bedside terminal systems have been increasingly adopted in hospitals due to the rapid growth of advanced technology in healthcare at the point of care. We designed user experience (UX) research to derive users’ unmet needs and major functions that are frequently used in the field. To develop the SBS service, a service design methodology, the Double Diamond Design Process Model, was undertaken. The problems or directions of the complex clinical workflow of the hospital, the requirements of stakeholders, and environmental factors were identified through the study. The SBS system services provided to patients were linked to the hospital’s main services or to related electronic medical record (EMR) data. Seven key services were derived from the results of the study. The primary services were as follows: Bedside Check In and Out, Bedside Room Service, Bedside Scheduler, Ready for Rounds, My Medical Chart, Featured Healthcare Content, and Bedside Community. This research developed a patient-centered SBS system with improved UX using service design methodology applied to complex and technical medical services, providing insights to improve the current healthcare system.



[참고##미디어##]


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